Bez dwóch zdań odpowiednie stargetowanie grupy docelowej ma duży wpływ na skuteczność prowadzonych działań marketingowych. Ważne jest, aby właściwie dobrać bazę danych do celu, jaki chce się zrealizować. To ten ostatni w największym stopniu determinuje strategie wyboru bazy. Sprawdź, jak wygląda to w praktyce.
Wybór pod kątem rodzaju klienta
Oczywiście pierwsza i najważniejsza strategia doboru bazy danych do działań marketingowych wiąże się z określeniem typu klienta. Podstawowy podział obejmuje klientów B2C i B2B. Jeżeli świadczysz usługi skierowane do firm, to z automatu warto odrzucić bazy B2C, aby nie tracić budżetu na komunikację, która nie będzie konwertowała. Analogicznie dobór wygląda w przypadku oferowania produktów i usług dla klientów indywidualnych. Tu skup się na obróbce bazy B2C. Choć leady z bazy biznesowej też mogą konwertować, to jednak skuteczność będzie odpowiednio mniejsza, więc nie warto tracić na to czasu.
Wybór bazy tematycznej
W przypadku specjalistycznych usług największą skuteczność osiąga się poprzez dobranie bazy tematycznej do kampanii marketingowej. Właśnie dlatego warto gromadzić dane na temat swoich klientów lub potencjalnych klientów. Im wiesz o nich więcej, tym łatwiej będzie kategoryzować ich ze względu na specyfikę prowadzonej działalności, potrzeby czy też zainteresowania. Przykładem takiego doboru jest m.in. wyselekcjonowanie grupy właścicieli domów jednorodzinnych pod kątem komunikacji dotyczącej sprzedaży fotowoltaiki i możliwości pozyskania na nią dofinansowania.
Kierowanie komunikacji do nowych kontaktów
W ramach kampanii budującej wizerunek eksperta i przybliżających specyfikę działania firmy, warto wybrać bazę nowych kontaktów. Dzięki temu dowiedzą się oni nieco więcej i jednocześnie nie zostaną od razu zarzuceni komunikatami sprzedażowymi. To skuteczne strategia w ramach działań edukacyjnych i lokalizacji klientów z marką. Im bardziej się z nią zwiążą, tym łatwiej będzie im później sprzedaż produkt lub usługę. Oczywiście tylko wtedy, jeżeli wpłyną one korzystnie na ich codzienne życie lub rozwiążą jakiś problem.
Dedykowana komunikacja do lojalnych klientów
Przy kampaniach sprzedażowych i zwiększających wartość koszyka zakupowego warto kierować komunikację do lojalnych klientów. To oni są najbardziej związani z marką i z dużym prawdopodobieństwem skorzystają z Twojej oferty. Nie od dziś wiadomo, że taniej jest utrzymać klienta, niż pozyskać nowego. Pamiętaj jednak o tym, że dobór bazy kontaktów do kampanii zawsze powinien być determinowany kilkoma czynnikami, w tym przede wszystkim planowanym celem, sytuacją na rynku i potrzebami klientów.
Bazę tworzyć samemu czy we własnym zakresie?
Bazę kontaktów możesz tworzyć w ramach zasobów organizacji lub skorzystać z oferty zewnętrznego partnera. W budowaniu baz specjalizuje się agencja Directan. To podmiot, który od lat wspiera klientów w doborze grupy docelowej i realizacji kampanii marketingowych i sprzedażowych. Directan oferuje wysokiej jakości bazy B2B i B2C, w tym bazy tematyczne, a działalność agencji jest w stu procentach zgodna z przepisami polskiego prawa i wymaganiami RODO. Chcesz zwiększyć konwersję poprzez odpowiedni dobór bazy klientów? Skontaktuj się z ekspertami Directan, którzy poprowadzą Cię przez cały proces.