Znaczenie marki osobistej w biznesie – wszystko, co musisz wiedzieć!

4 minut czytania

Personal branding, czyli świadome budowanie marki osobistej przedsiębiorcy to przede wszystkim sposób na budowanie zaufania i wiarygodności w oczach klientów, partnerów biznesowych, pracowników, a nawet całej branży. Czym jest personal branding? Jak skutecznie stworzyć markę osobistą, która stanie się nieodłącznym elementem Twojej działalności? Sprawdź!

Czym jest personal branding?

Personal branding to proces świadomego kształtowania wizerunku, który odzwierciedla wartości przedsiębiorcy, cele i kompetencje. Tak będą nas postrzegać inni, jaką będziemy mieć markę osobistą. Każdy z nas ma swój własny personal branding, bez względu na to czy go budował świadomie, czy nie. Szybko możemy sobie przypomnieć kilka osób, na których temat ma wyrobione zdanie, chociaż nigdy się z nimi osobiście nie spotkaliśmy. Jak to się stało? No właśnie poprzez markę osobistą. Która sięga dalej niż osobiste kontakty. W dobie mediów społecznościowych nawet fakt, że ktoś nie jest w nich aktywny, też jest jakąś informacją o tej osobie i częścią jej wizerunku.

Jak budować markę osobistą przedsiębiorcy?

Można znaleźć wiele definicji, czym jest marka jako taka. Marką swoją lub marką firmy składamy pewną obietnicę, prezentujemy wizerunek, który chcemy, żeby był kojarzony z nazwą przedsiębiorstwa, naszym nazwiskiem, twarzą, czy też dziełem.

Marka osobista przedsiębiorcy często jest identyfikowana z marką jego firmy. To jest naturalne. Czasami to właśnie marka właściciela buduje biznes albo odwrotnie, ktoś może budować własny personal branding, opierając go o już mocną markę firmy. Niektórych nazwisk w biznesie nie znalibyśmy gdyby nie prowadzili dużych i znanych firm. Chociażby prezesi największych polskich spółek stają się ogólnie znanymi markami osobistymi po nominacjach na stanowiska. Budując własną firmę, budujemy jednocześnie jej i swój wizerunek w środowisku, ale również i wśród swoich pracowników. I to od nich powinno się rozpocząć budowanie marki osobistej.

Pracownicy są pierwszymi, którzy markę osobistą przedsiębiorcy zauważają i weryfikują. Dostrzegają każdy fałsz, niespójność obietnic, deklaracji i czynów. Pracowników nie oszukamy pisząc mądre teksty na Linkedinie. Nie przekona ich również nasza popularność w mediach. Przedsiębiorco, zacznij najpierw budować swoją markę osobistą wśród pracowników, a potem ruszaj w świat zdobywać Internety.

W obecnych czasach łatwo jest zbudować markę osobistą na niczym, ale to jest działanie na krótką metę. Nie obiecuj swoim personal brandingiem czegoś, czego nie robisz, nie umiesz, nie rozumiesz albo jest niezgodne z twoimi wartościami. Nie manipuluj faktami, nie udawaj kogoś, kim nie jesteś. Bądź sobą, a zbudujesz mocny i wiarygodny wizerunek. Bądź sobą i rób swoje. Autentyczność jest ceniona nawet bardziej niż oryginalność.

Przedsiębiorcy budują markę osobistą w różnych celach. Określ, po co to robisz.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w określeniu marki firmy i w budowaniu marki osobistej – coaching biznesowy lub mentoring mogą okazać się strzałem w dziesiątkę.

Korzyści budowania silnej marki osobistej

Silna marka osobista przedsiębiorcy ma bezpośredni wpływ na wizerunek firmy i odwrotnie. Osoby i firmy o silnej marce lepiej radzą sobie na konkurencyjnym rynku. Łatwiej zdobywają klientów, są w stanie uzyskiwać wyższe marże. Lider o dobrej, silnej marce osobistej łatwiej pozyska do pracy utalentowanych ludzi, utrzyma ich motywację i zaangażowanie. Silny branding pomaga w pozyskiwaniu lepszych dostawców, zwiększa lojalność klientów, ułatwia nawiązanie wartościowych relacji biznesowych, poprawia pozycję negocjacyjną, może stanowić element nacisku i lobbingu. Doświadczony lider o silnej marce osobistej może pomóc nie tylko swojej firmie, ale również całej branży. Korzyści z posiadania odpowiedniej marki osobistej jest tyle, że trudno je wyliczyć. Natomiast warto zapamiętać, czy tego chcemy, czy nie, markę osobistą jako przedsiębiorcy mamy zawsze. Dobrze byłoby budować ten wizerunek w sposób świadomy i weryfikować ewentualne nieścisłości. A na końcu i tak najważniejsze jest, żeby być sobą, autentyczną osobą, która osiąga autentyczne sukcesy i ponosi prawdziwe porażki.

Tagi
Udostępnij ten artykuł