Jakie części w wózkach widłowych psują się najczęściej?

4 minut czytania

Wózki widłowe zwykle są eksploatowane z dużą intensywnością. W niektórych firmach korzysta się z nich nawet przez kilkanaście godzin dziennie bez dłuższych przerw. Z tego powodu takie pojazdy wymagają częstych wymian części, by można było wykorzystywać je w sposób bezpieczny i wygodny. Jakie elementy wózków widłowych psują się najczęściej?

Najczęstsze usterki wózków widłowych

Niektóre elementy wózków widłowych zużywają się szybciej niż inne. Często powodem jest prawidłowa, ale intensywna eksploatacja. Istnieją też usterki powstające w wyniku użytkowania pojazdu niezgodnie z instrukcją. Jakie części tego typu pojazdów wymienia się najczęściej?

  • Komponenty silnika – takie jak pompy paliwowe, wtryskiwacze, paski rozrządu czy układ chłodzenia. Powszechnym problemem jest też uszkodzenie alternatora lub akumulatora.
  • Elementy układu hydraulicznego – np. zawory, siłowniki i węże. Ich zużycie powoduje utratę ciśnienia w systemie, przez co maszyna nie jest w stanie podnosić ciężkich ładunków. W wózkach widłowych często dochodzi też do wycieków płynów z układu hydraulicznego.
  • Opony – zazwyczaj ich zużycie wynika z prawidłowej, ale intensywnej eksploatacji. Ogumienie traci swoje właściwości szybciej, gdy jest wykorzystywane na trudnym, nierównym terenie.
  • Części układu jezdnego – takie jak łożyska, przekładnie i koła zębate. Uszkodzenie tych elementów utrudnia poruszanie się wózkiem.
  • Elementy systemów elektronicznych – jak np. czujniki czy komponenty układów odpowiedzialnych za zarządzanie energią oraz kontrolę jazdy. Usterki systemu elektronicznego często powodują całkowite unieruchomienie maszyny lub nieprawidłowe reakcje na polecenia operatora.
  • Części układu hamulcowego – najczęściej wymienia się klocki i tarcze, które ulegają normalnemu zużyciu. Czasami jednak konieczna jest naprawa systemu hydrauliki hamulcowej.
  • Rama i elementy zawieszenia – psują się zwłaszcza wtedy, gdy wózek jest użytkowany bardzo intensywnie i na trudnym terenie.

Zużycie elementów w wyniku normalnej eksploatacji

W każdym wózku widłowym są elementy, które należy wymieniać co maksymalnie kilkanaście miesięcy (w zależności od funkcji danej części i intensywności eksploatacji). To komponenty, których stopniowe zużywanie jest całkowicie naturalnym zjawiskiem, nawet gdy pojazd jest wykorzystywany zgodnie z instrukcją. Wśród nich warto wyróżnić:

  • filtry – np. powietrza, oleju i paliwa. Ich zadaniem jest wychwytywanie zanieczyszczeń, które nie mogą trafić do układu paliwowego. W wózkach gazowych wymienia się też filtry fazy ciekłej i lotnej;
  • opony – jeśli wózek jest użytkowany rzadko, mogą przetrwać nawet kilka lat. Zazwyczaj wymienia się je jednak częściej;
  • klocki i tarcze hamulcowe – tarcie między tymi elementami jest niezbędne do hamowania. Gdy staje się zbyt małe, trzeba wymienić zużyte tarcze i klocki na nowe;
  • baterie i złącza (w wózkach elektrycznych) – odpowiadają za zasilanie pojazdu, zużywając się wraz z eksploatacją maszyny;
  • widły – pod wpływem ciężaru mogą ulec uszkodzeniom lub deformacjom. To jedna z najczęściej wymienianych części, która z czasem psuje się nawet wtedy, gdy wózek jest użytkowany poprawnie.

W pojazdach służących do podnoszenia ciężkich ładunków regularnie wymienia się też uszczelki. Z biegiem czasu tracą one swoją sprężystość, przez co nie są w stanie skutecznie zabezpieczać systemów przed wyciekami.

Co wpływa na żywotność części do wózków widłowych?

Wysokiej jakości części do wózków widłowych zwykle zachowują swoje parametry na dłużej. Jest tak zarówno w przypadku elementów intensywnie zużywających się w wyniku normalnej eksploatacji, jak i tych, które wymienia się zdecydowanie rzadziej. Obecnie na rynku można znaleźć części oryginalne i zamienniki. W przypadku tych drugich zawsze trzeba upewnić się co do ich jakości, nawet jeśli cena jest bardzo zachęcająca. Każda wizyta w serwisie generuje bowiem dodatkowe koszty i przestoje w pracy firmy.

Znaczenie ma też sposób eksploatacji samego wózka widłowego. Nie należy wykorzystywać go do podnoszenia zbyt ciężkich ładunków czy poruszać się po terenie nieprzystosowanym do użytkowania takich pojazdów. W ten sposób można zapobiec wielu kosztownym awariom.

Udostępnij ten artykuł